BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Grădiniţa Vânăta
Folclorul literar
constituie un capitol de seamă al istoriei noastre literare. Literatura
populară este o parte integrantă a literaturii române, aceasta fiind, temelia originalităţii literaturii noastre moderne,
izvorul pururea reîntineritor din care s-au inspirat poeţii şi
prozatorii români. Baladele, doinele, cântecele haiduceşti, poezia şi
basmul popular, arta ceramica, sculptura în lemn şi piatră,
ţesăturile, portul naţional alcătuiesc un inestimabil
patrimoniu ritual care oglindeşte în modul cel mai elocvent forţa
creatoare şi geniul poporului nostru, nestinsa sa dragoste de frumos,
spiritul umanist, setea lui de adevăr şi dreptate.
Din zestrea
creaţiei literare populare, la vârsta preşcolară sunt selectate
proverbele şi ghicitorile, zicătorile şi creaţiile
copiilor, aşa numitele poezii rimate, cântece-formulă ce
îmbogăţesc vocabularul preşcolarilor şi dezvoltă
gândirea şi imaginaţia creatoare.
Proverbele,
zicătorile şi ghicitorile sunt încadrate în literatura artistică
şi enigmatică prin faptul ca sunt de dimensiuni reduse ce se
realizează în contexte funcţionale determinate, în afara cărora
actualizarea lor are raţiune.
Proverbele sunt
expresii impersonale şi de mare vechime înzestrate cu autoritate şi
purtătoare de înţelepciune. Caracterul colectiv, oralitatea,
anonimatul, raportul specific dintre tradiţie şi inovaţie, ca
trăsături specifice ale faptelor de folclor, domină şi limbajul proverbial. Totodată
acestea cultivă frumuseţea morală prin transmiterea unor norme,
reguli şi valori morale. Prin ironii mascate, prin buna dispoziţie pe
care o răspândesc, acestea asigura un climat educativ adecvat, pozitiv,
eficient. Sunt totodată puse în relaţie cu inteligenta,
simulează însuşirile, creează buna dispoziţie –trăsături
de personalitate.
Folosirea în joc
a proverbelor, zicătorilor constituie mijloace de formare a unor
trăsături morale pozitive,
varietatea lor tematica pume copilul în contact cu medii sociale,
relaţii sociale, obiceiuri, răspunde setei sale de cunoaştere.
Încetul cu încetul, atitudinea personală va fi subordonată mai întâi
cerinţelor anumitor norme estetice, desprins din morala proverbelor,
zicătorilor, strigătorilor. După ascultarea unei povestiri cu
conţinut moral, concluzia exprimata prin proverbe sau zicători este
cu uşurinţa reţinută de copii. Astfel după audierea
povestii „Ionică mincinosul” copii vor cunoaşte proverbul „Minciuna
are picioare scurte” sau după ascultarea poveştii „Povestea unui om
leneş” ei vor putea înţelege mesajul povestirii prin proverb ca
„Leneşul mai mult aleargă” sau „Lenea e cocoană mare, care cere
de mâncare”, etc.
Perceperea
conţinutului unui proverb sau al unei zicători este strâns
legată de dezvoltarea limbajului şi gândirii copilului. Ascultarea
acestora îi dezvoltă copilului capacitatea de verbalizare, îi
îmbogăţeşte vocabularul nu numai sub aspect cantitativ, dar
acesta devine şi mai expresiv, mai variat şi mai bogat. Tot ce este
hazliu îl atrage pe copil şi va fi reţinut cu mai multa uşurinţa.
Aşa că, alături de proverbe, vor fi gustate cu plăcere de
către copii şi ghicitorile.
Vânăţenii şi ungurenii sunt cei mai mari amatori de
ghicitori
Ghicitorile circulă în mediile populare. Ele
reprezintă un fel de joc colectiv numit să pună la încercare
isteţimea şi abilitatea minţii. Implicit, ghicitorile devin o
probă în riturile de iniţiere sau de încercare, un examen nu numai al
iscusinţei, ci şi al cunoştinţelor. Deşi ca
intenţie directă sunt un joc pur, ghicitorile nu rămân
străine de stările afective ale omului, de atitudinea lui
faţă de viaţă, faţă de lume. Folosite în
activităţile cu preşcolarii, acestea dezvoltă
imaginaţia şi gândirea copiilor, dar ajută şi la
dezvoltarea şi îmbogăţirea limbajului acestora. Puşi în
faţa unei situaţii, problema creată de ghicitoarea „Mergi
cu ea, dar roate n-are, /Nu e tren, dar şine are. /Iarna bucurii aduce,
/Sus o duci, şi-n jos te duce/” copiii vor scotoci în mintea lor, vor
valorifica acele cunoştinţe dobândite în activităţile de
cunoaştere a mediului înconjurător şi vor descoperi
răspunsul.
Tot în folclorul
copiilor vom descoperi acele cântece –formulă, creaţii populare,
majoritatea produse ale copiilor ce contribuie la dezvoltarea gândirii şi
imaginaţiei preşcolarului. Copiilor le plac rimele. Ei se bucură
să le asculte şi, de buna seamă, se vor bucura să le
creeze. In acest fel, copii devin tot mai conştienţi de limbaj,
reuşesc să-i stăpâneasca din ce în ce mai bine
semnificaţiile şi ajung să se elibereze de constrângerile
practicilor verbale şi formale sunt şi un exerciţiu de memorie,
de imaginaţie. Preşcolarilor le place cântecul melcului, „Melc,
melc codobelc/ Scoate coarne boureşti/ Şi le du la
Dunăre/ Şi bea apă tulbure/ „ sau „Cântecul curcanului” ,
„Mai curcane/ N-ai mărgele/ Roşii ca ale mele” sau cântecul
lunii „Lună, lună nouă/
taie pâinea în două/ Şi ne dă şi nouă/ Ţie
jumate/ Mie jumate/ Nouă sănătate”
Este important
de menţinut că în exerciţiul de rimă, rima şi imaginaţia trebuie
intercalate cu lecturile din adevărata poezie, adevărata
literatură. In materie de receptare , copilului trebuie să i se ofere
întotdeauna valori adevărate, incontestabile pregătindu-i astfel
şi capacitatea de exprimare a acestor valori.
Concluzionând, putem afirma
că alături de literatura
cultă şi folclorul copiilor îşi aduce o contribuţie de
seamă în educaţia preşcolarului, familiarizându-l cu inteligenţa poporului român şi
ajutându-l să preţuiască aceste valori populare.