Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
,,ŞI TE POARTĂ CUM ŢI-I
PORTUL ŞI VORBEŞTE CUM
ŢI-I VORBA''
PERIOADA DE DESFĂŞURARE: 2 ANI
COORDONATOR:
institutor CROITORU CAMELIA
responsabil COMISIA METODICA A EDUCATOARELOR – TISMANA
educatoare – GRĂDINIŢA TISMANA
PARTICIPANŢI:
MOTEA MARIOARA - educatoare
,Grădiniţa TISMANA;
CHIRICESCU SILVIA - educatoare,
Grădiniţa TOPEŞTI;
CIOCHINA MARIA - educatoare,
Grădiniţa TOPEŞTI;
TIVIG GABRIELA - educatoare ,
Grădiniţa POCRUIA;
ZLATE VALENTINA - educatoare,
Grădiniţa VÂNATA;
NISTOR DANIELA - educatoare,
Grădiniţa SOHODOL;
SARAMAT MARIA - educatoare,
Grădiniţa IZVARNA
CERCUL METODIC AL ÎNVĂŢĂTORILOR DIN TISMANA
ŞI TOPEŞTI
PARTENERI IMPLICAŢI:
CONSILIUL LOCAL TISMANA
FUNDAŢIA TISMANA
DIRECŢIA JUDEŢEANA PENTRU
CULTURĂ, CULTE ŞI PATRIMONIU CULTURAL NAŢIONAL GORJ
ŞCOALA POPULARĂ DE ARTĂ
TÂRGU-JIU
PĂRINŢI
AGENŢI ECONOMICI DE PE RAZA
LOCALITĂŢII
FIII SATELOR TISMANEI
ARGUMENTE
Cea
mai mare bogăţie a omenirii sunt copiii. Ar fi nedrept să ne
gândim la valorificarea tradiţiilor populare şi a folclorului
romanesc în rândul copiilor mici, imaginându-ni-i într-o horă a
prieteniei, fericiţi să-şi facă cunoscut unii altora
istoria şi geografia locurilor natale, cântecele, dansurile şi
obiceiurile străbunilor noştri.
Intr-o
atmosfera ambientală specifică zonei, educatoarele noastre s-au
reîntors o clipă în lumea copilăriei lor, rememorând colindele,
urările pe care le rosteau pe uliţele satului, furcăria satului
sau obiceiurile şi horele satului de sărbătoarea Paştelui,
Rusalilor sau a Craciunului.
Proiectul
de cooperare între grădiniţele de pe raza oraşului a început de
la nevoia echipelor de a-şi îmbunătăţi practicile educative
prin introducerea şi încurajarea unor inovaţii în ceea ce
priveşte metodele pedagogice şi strategiile de observaţie
şi practică, elaborarea de materiale didactice, schimbul de bune
practici în materie de educaţie, promovând respectul şi interesul
fată de tradiţiile culturale în rândul preşcolarilor,
urmărind cunoaşterea zonei geografice şi a tradiţiilor
culturale specifice zonei noastre.
Ţinând
seama de realizările obţinute pană acum, proiectarea pe viitor
cuprinde acţiuni care se vor desfăşura nu numai în oraşul
nostru ci şi în judeţ în
zonele cu bogate tradiţii populare.
SCOPUL PROIECTULUI
-
Formarea unei atitudini adecvate faţă de obiceiurile şi
tradiţiile locale
- Dezvoltarea
capacităţii de investigare a zonei etnografice locale în vederea
valorificării şi dezvoltării capacităţii de transfer a
experienţei acumulate în ceea ce priveşte folclorul local;
-
Trezirea curiozităţii şi a interesului fiecărei educatoare
faţă de ceea ce înseamnă tradiţie locală şi
păstrarea obiceiurilor şi portului popular specific zonei;
-
Dezvoltarea
capacităţii de sensibilizare a copiilor pentru a deveni
purtători şi păstrători ai portului şi cântecului
oltenesc.
1. Valorificarea elementelor folclorice specifice
zonei etnografice olteneşti;
2.
Transmiterea obiceiurilor şi tradiţiilor locale în forme accesibile
preşcolarilor;
3.
Transmiterea îndeletnicirilor specifice localităţii (cusut,
ţesut, sculptură);
4.
Însuşirea unor tehnici de decorare a obiectelor de artizanat;
5.
Să facă cunoştinţa cu istoria şi geografia, cu
bogăţia culturală a regiunii noastre prin activităţi
extracurriculare;
6.
Comunicarea între educatoare şi schimbul de impresii în ceea ce
priveşte metodele educative;
7.
Implicarea părinţilor în păstrarea şi transmiterea unor
obiceiuri şi tradiţii specifice zonei prin participarea directa la
acţiune;
8.
Apropierea comunităţii locale de grădiniţa pe parcursul
derulării proiectului şi păstrarea unei strânse colaborări.
OBIECTIVE DE REFERINTA
-Să se găsească şi să
se utilizeze cele mai adecvate modalităţi de implicare a
preşcolarilor şi a comunităţii în aflarea, păstrarea
şi transmiterea zestrei folclorice locale;
-Să-şi însuşească
cunoştinţe despre portul popular românesc şi să-l
identifice pe cel specific zonei noastre;
-Să
iubească, să înveţe să conserve şi să respecte
portul popular ;
-Să-şi
dezvolte simţul estetic şi gustul pentru frumos;
-Să
iubească şi să păstreze obiceiurile şi tradiţiile
locale;
-Să
perceapă şi să-şi cultive dragostea faţă de
graiul românesc, faţă de armonia limbii române folosind folclor
popular pentru copii;
-Să-şi
formeze unele trăsături morale pozitive folosind în joc proverbe,
zicători, strigături;
-Să
execute paşi de dans popular, păstrând ritmul în
concordanţă cu melodia;
-Să-şi
însuşească unele abilităţi specifice zonei (ţesut,
cusut, sculptură);
-Să
înveţe să primească şi să transmită
frumuseţea artei populare din
generaţie în generaţie;
Realizarea
obiectivelor acestui proiect este posibilă datorită grupului de
educatoare din oraşul nostru care au considerat că a păstra
şi a transmite zestrea folclorică devine o îndatorire de seamă
faţă de fiii satului şi faţă de păstrarea
renumelui localităţii noastre prin existenţa Complexului
Meşteşugăresc ,,Arta Casnica Tismana''.
1. Contribuţia portului şi obiceiului popular în cultivarea
dragostei pentru tradiţia românească la copiii de vârstă
preşcolară
Gradinita Tismana,
Gorj
2. Un obicei tradiţional al satului Topeşti.
3. Rolul şi importanţa
şezătorilor în viaţa copiilor
4. Folclorul copiilor. Sursa de formare şi de
informare a preşcolarului
5. Valorificarea folclorului la activităţile
de educaţie muzicala la preşcolari
6. Grupul vocal-folcloric - mijloc de promovare a valorilor
româneşti -
-Realizarea unui portofoliu
-Mape
tematice
-Amenajarea
unui colţ tematic
-Realizarea unei pagini pe Internet
-Realizarea unui CD
-Participarea la Proiectul
Educaţional Judeţean ,,Păstrarea şi cinstirea portului popular
gorjenesc''
-Realizarea unei ştafete
,,Costumul popular gorjenesc de la Gilort la Tismana''