BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Pictură: Centrul satului Sohodol
La mijloc, Grădiniţa Sohodol
Întocmit de educatoare Nistor Mărioara
-Dana
Grădiniţa Sohodol I - Tismana
"Născută din suferinţa poporului
nostru, prigonit de năvălitori, muzica sa este dureroasă şi
nobilă, chiar în ritmurile săltăreţe ale dansurilor.
Aşa cum e, această
muzică este una din comorile cu care se poate mândri România"-
G. Enescu.
Din cele mai vechi timpuri, românii au avut darul de
a-şi tălmăci experienţa, bucuria, durerea,
năzuinţele şi dorul prin cântec zămislit din
cunoaştere, din gândire intensă, din evocări, alean, sete de
linişte, nobilă aspiraţie spre mai frumos, spre fericire.
Încă de la cea mai fragedă vârstă,
chiar din leagăn, copii sunt impresionaţi de muzică şi la
auzul ei sunt tentaţi să îngâne şi să execute
mişcări. Odată cu creşterea lor, posibilitatea de a
însoţi jocurile cu diferite mişcări este dată de perceperea
elementelor de bază ale muzici : ritmul şi melodia.
Aceasta va permite copiilor să inventeze
şi să execute mici piese muzicale . Distracţiile copiilor se
bazează relaţii ritmice coordonate de organul auditiv. Orice om
ascultă muzica şi o interpretează. Nu se opreşte aici
şi chiar compune melodii naive, pe versuri simple (folclorul copiilor).
Şcoala este însă factorul care acordând atenţia cuvenită
educaţiei estetice, contribuie mult la conturarea personalităţii
umane, la formarea şi cultivarea gustului faţă de frumos,
oferind copilului posibilitatea stimulării câmpului emoţional tonic
şi îndepărtării inhibiţiilor.
Muzica este mai
productivă decât alte ştiinţe şi arte în
declanşarea stărilor afective
a sentimentelor care îl fac pe copil să vibreze în faţa
problemelor vieţii şi a unor manifestări morale. Are
valenţe cognitive, raţionale, educative, voliţionale, afective
şi estetice măsurabile dar şi harul ineditului, al
nerepetabilului. De aceea, conţine esenţe virtuale nelimitate în
modelarea şi tonificarea fiinţei umane. Se ştie că
interpreţii vocali au o mai mare
capacitate de mobilizare psihică pentru activităţile
intelectuale . Deci, muzica este ştiinţă şi artă
şi introduce frumosul în viaţa de toate zilele ; dezvoltă
sentimente primare: bucuria, tristeţea, durerea, dându-le coloratură
raţională şi amplifică emoţii complexe cum ar fi:
regretul, dorul, mila, nostalgia. Poate stimula sau relaxa, poate uni oameni de
vârsta, educaţie, inteligenţă, mediu social complet diferit.
Copiii formaţiei „Muguri de castan” pe scena
Festivalului Cântecului, Dansului şi Portului Gorjenesc
Ca artă a sunetelor cântate, muzica
exercită o puternică înrâurire spirituală şi
declanşează trăiri puternice şi de durată, emoţii
intense şi înălţătoare mai mult sau mai puţin
conştientizate-educă sensibilitatea.
Frumuseţea folclorului trebuie
simţită şi preţuită de copii de la o cât mai
fragedă vârstă. Folclorul românesc va menţine treaz interesul
preşcolarului pentru cântecul popular, decare, în mod regretabil, se
îndepărtează tot mai mult tineretul. Deşi mici ca vârstă
copii posedă un bagaj consistent de elemente ce aparţin folclorului
copiilor: cântece - numărătoare, cântece -formulă, jocuri
propriu-zise cântate sau ritmate. De la
valorificarea folclorului copiilor (provin) pornind îi putem orienta pe
aceştia spre cunoaşterea unor elemente de folclor românesc.
Principalul mijloc pentru învăţarea
muzicii îl constituie înseşi operele - aceste arte reprezentate prin
cântece, coruri, fragmente din lucrări mai dezvoltate la care se pot
adăuga unele solfegii artistice, studii sau exerciţii muzicale.
Cântecul în sensul general reprezintă deci arta
muzicii în lecţii. Fără cântec - audiat şi intonat de preşcolar
lecţia de muzică şi-ar pierde specificul în şcoală.
Accesibilitatea cântecelor trebuie apreciată în
funcţie de pregătirea muzicală a elevilor, adică de
capacitatea lor de a înţelege problemele muzicale din cântecul respectiv
şi de a le realiza în mod practic prin cântare.
Mijloacele prin care se realizează
educaţia muzicală a copiilor (cântecul, jocul, audiţia )
uşurează munca educatoarei. Numărul cântecelor, jocurilor
şi audiţiilor sunt alese de educatoare după nivelul şi
capacitatea copiilor din clasă, după necesităţile pe care
le impune activităţile afective organizate.
Pentru optimizarea
educaţiei muzicale în
ciclul preşcolar se propun ca mijloace de învăţământ
indispensabile : culegerea de cântece şi jocuri, casete audio pentru
audiţii, jocuri muzicale.
Valorificarea folclorului dezvăluie copilului
în mod treptat frumuseţile artei populare în al cărui conţinut
sunt înmănuncheate sentimentele poporului român.
Muzica populară a evoluat de-a lungul istoriei
şi şi-a conturat în timp principalele caracteristici: anonim,
colectiv, oral. Acestea au permis perfecţionarea în timp a creaţiei
populare transmisă din generaţie în generaţie. De aceea la
melodiile populare, după titlu nu sunt menţionaţi autorul
melodiei şi al textului, ei nefiind cunoscuţi.
Fenomen viu ca şi viaţa pe care o redă, muzica
populară este grupată după destinaţie în genuri legate la
un anumit prilej sau ocazionale:
- folclorul copiilor;
- cântece de leagăn;
- cântece legate de sărbătorile de iarnă,
primăvară, vară ;
- cântece de nuntă ;
- cântece de nuntă;
- cântecul funebru - bocetul;
- cântecul propriu-zis ;
şi cântece nelegate de prilejuri sau ne ocazionale
- doina
- balada
- cântecul propriu-zis ;
Jocurile copiilor sunt însoţite de cântece.
Unele din acestea sunt create chiar de ei, tematica acestor cântece
exprimă orizontul de cunoaştere al copiilor. Uneori cântecul este
însoţit de mişcări. Cântecul "Auraş- păcuraş"
face parte din categoria aşa - ziselor "descântece" . O
altă categorie sunt numărătorile.
Unele obiceiuri şi tradiţii populare :
"Sorcova", "Pluguşorul", capra, ursul, steaua, florile
dalbe, piţărăii sunt obiceiuri pe copii le cunosc şi le
practică .
Plăcerea şi interesul deosebit se
stârneşte la elevii când jocurile însoţite de texte ritmate cântate
de către ei sau de grupul de colindători. Pentru faptul că le
plac colindele copii cântă împreună .Colinda este un gen muzical
străvechi cu funcţie de evocare, urare şi felicitare . Cântecul
de stea este colindatul cu steaua în seara de ajun.
Prin activităţile de învăţare ca
:
- interpretarea
vocală de cântece populare accesibile, în grup şi individual, cu sau
fără acompaniament;
- exerciţii de
intonaţie şi memorizare;
- jocuri şi
improvizaţii muzicale pe suport folcloric
- audiţii de cântece
populare ;
- colinde şi
urări interpretate la sărbătorile de iarnă
- cântece şi jocuri
din folclorul copiilor, monoloage şi dialoguri pe aceste teme ce
dezvoltă la elevi capacităţile interpretative.
La vârsta copiilor de grupă pregătitoare interpretarea
presupune respectarea unor nuanţe şi tempouri elementare. Elanul,
bucuria, voiciunea şi plăcerea copiilor la contactul cu muzica duc în
mod firesc la dorinţa şi nevoia spontană de mişcare .
Pentru ca aproprierea copiilor de muzică
să aibă loc în condiţii fireşti vârstei lor programa a
propus abordarea fiecărui cântec, în viziunea de joc, prin executarea unor
mişcări sugerate de text ritmice sau melodice, interpretarea în
angajamente armonice polifonice elementare,utilizarea
instrumentelor şi a jucăriilor muzicale pentru acompaniament.
Muzica este pentru copil un izvor curat din munte
care, pe unde trece face să rodească pământul, şi cu timpul
modelează şi piatra. Ea îi va fi prieten credincios,
nedespărţit la bine şi la rău, va fi substanţa care îi
va purifica sufletul.
După cum se ştie ştiinţa şi
arta reprezintă cele două elemente de bază ale culturii umane.
Sufletul copilului nu trebuie
tratat ca un sac gol, care trebuie să fie umplut.
Cunoaşterea tezaurului folcloric,
păstrarea şi transmiterea lui este o datorie a noastră pentru a
păstra vie cultura neamului nostru.
"Muzica trebuie să fie scânteia ce aprinde
focul în spiritul omenesc "- Ludwig van Beethoven