Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Serbare de sfârşit de an la Pocruia
Educatoare - Tivig Gabriela Natalia
Grădiniţa – Pocruia, Oraşul Tismana
Folclorul reflectă o anumită viziune
despre lume, viaţă, exprimă noianul de idei, sentimente,
convingeri pe care poporul le-a trăit şi pentru a căror
înfăptuire a luptat în decursul istoriei sale milenare. Arta noastră
populară manifestă sub toate aspectele ei, prezintă o
bogăţie nepreţuită de comori pentru toţi aceia
ce-şi iubesc patria şi Neamul.
Începând cu obiceiurile prilejuite de fiecare eveniment important din
viaţa poporului şi terminând cu cântecele, dansurile şi
strigăturile nelipsite la aceste datini, izvorul lor e nesecat pentru cel
ce vrea să le cunoască şi să le adune în mănunchi
pentru a le dărui din nou, cum spune Anton Pann:
"De la lume adunate
Şi-napoi la lume date!"
Frumuseţea reliefului românesc este completată
de portul, obiceiurile şi meşteşugurile ţinutului
binecuvântat prin statornicia credinţei sale de Dumnezeu.
O caracteristică a poporului român este aceea
că românul îi place să cânte posedând calităţi vocale.
Poporul român, a excelat şi excelează prin reprezentanţi vocali
cu mari resurse, solicitaţi de cele mai cunoscute şi
pretenţioase scene ale lumii, situându-se în rândul popoarelor cu mari
tradiţii şi resurse sociale.
Poeţii noştri au cules poezii şi
cântece populare, le-au adunat în culegeri folclorice şi s-au inspirat din
acestea creând noi valori ale literaturii culte.
Muzica îl ajută pe om să treacă de
cele mai grele momente ale vieţii, doina de jale şi dor fiind un
argument viu în acest sens.
Valorile estetice şi etice cuprinse în
folclorul românesc constituie o sursă inepuizabilă pentru formarea
umanistă şi moral patriotică a copiilor. Date fiind
valenţele formative ale folclorului şi artei populare
tradiţionale nouă educatoarelor ne revine nobila misiune de a
iniţia copii în comorile inestimabile ale creaţiei populare seculare.
Frumuseţea portului naţional atât de
diversificat prin regiunile ţării noastre, frumuseţea cântecului
popular la fel de diferit ca zone de provenienţă, datinile şi
obiceiurile străbune, obiecte de artă populară lucrate de mână
şi cu sufletul de către artişti populari, sunt valori spirituale
româneşti de neîntrecut. Aşa cum spunea marele compozitor George
Enescu "Ceea ce este important în artă, este să vibrezi tu
însuţi şi să-i faci şi pe alţi să vibreze".
Muzica - cea mai profundă şi mai complexa
dinte arte prin mijlocirea sunetelor muzicale, adresează mesajele
sensibilităţii, afectivităţii. Ea ne bucură sau ne
întristează ne dezvăluie un bogat conţinut de idei, ne ajută
să înţelegem mai profund, gânduri şi evenimente, ne mobilizează
forţele ne îndeamnă la realizări nobile.
Muzica nu se învaţă doar ascultând şi
mai ales cântând vocea copiilor trebuie cultivată încă de la cea mai
fragedă vârstă.
Adevărata performanţă în
însuşirea unui cântec o constituie executarea lui expresivă cu
participarea activă şi afectivă a tuturor copiilor, oglindind în
acest fel, bucuria lor de a cânta frumos şi adeziunea la mesajul artistic
al cântecului.
Bucuria evoluţiei pe scenă,
satisfacţia succesului în serbări şi concursuri, atmosfera
sărbătorească în care copii au purtat costumele naţionale,
sentimentul bucuriei de a fi admirat şi dea admira sunt trăiri
fără egal, care îmbogăţesc capacitatea afectivă a
tânărului şi îl apropie de înţelesul rolului artei în societatea
noastră.
De - a lungul celor paisprezece ani de
experienţă pedagogică în planul muzici pentru şi cu copii a
constituit răsplata muncii mele, fiind certitudinea că aceştia
simt şi trăiesc frumuseţea muzici.
Odată cu trecerea timpului muzica populară oltenească ,
şi-a găsit locul în sufletul meu şi am încercat să transmit
aceste evenimente copiilor cu care am pregătit şi prezentat grupuri
vocale folclorice.
Selecţionarea copiilor, dar şi a pieselor
muzicale am făcut-o cu grija şi tact. Percepând ritmul susţinut
prin acompaniament, frumuseţea melodiei şi a conţinutului
cântecelor, gestica şi mimica feţei transmise de mine ca şi
conducător de grupa fost de ajuns, ca restul să curgă de la sine
şi să primesc de la copii ceea ce le-am oferit.
Valoarea educativă a acestei
activităţii rezidă din faptul că emoţiile de bucurie
comună contribuie la închegarea colectivului de copii,la întărirea
relaţiilor de prietenie.
Trăind într-o zonă frumoasă precum
Oltenia cu câmpuri pline cu flori, mâinile pricepute ale artiştilor
populari au imprimat cu sensibilitate pe costumele specific
olteneşti(fiind confecţionate la Arta Casnică Tismana) aceste
motive naţionale.
La sfârşitul anului şcolar la Pocruia
Multitudinea culorilor şi formele florilor,
râurile curgătoare de pe ie, fotă, iţari, bete, strălucirea
paietelor, nu sunt altceva decât bogăţia şi frumuseţea
zonei olteneşti, aurul holdelor de grâu, pârăiaşelor şi
râurilor ce scaldă florile şi iarba de pe câmpuri.
Cântate pe câmpul cu flori când se păşteau
oile, cântate popular interpretate cu dragoste şi dor pentru neicuţa
sau mândruţa, însoţeau frumoasa îndeletnicire a oamenilor din popor,
aceea de a coase costume naţionale:
"M-aşezai la umbra deasă
Lăsai oile să pască
Şi băgai arnici în ac
Şi - ncepui să cos cu drag
Cămaşă în râuri multe"
Cele mai cunoscute şi îndrăgite cântece de către copii
pe care le cântă în grupuri vocale sunt specifice zonei şi anume :
"La Tismana într-o gradină", "M-a făcut mama
oltean" "Drag mie jocul românesc", "Drag mi-e jocul
românesc", "La oglinda" etc.
O altă piesă folclorică cu specific oltenesc este
"Jianca" atestă vechimea folclorului românesc, dar şi
continuitatea acestuia:
Asta-i horă
bătrânească Na, na, na, jiana na
Nu-i
bătută oltenească Şirul, şirul la stânga
Şi se
joacă pe-ndelete Şi la dreapta tot aşa
De se prind
băieţi şi fete Na, na, na, jiana na
Cine-i cu
hora-nainte
Jianca s-o
ţină minte
Să n-o uite
niciodată
Că are nume de
fata.
Îmbinarea mijloacelor de dans popular pe
strigături melodice ; Na, na, na, jiana na/ Şirul, şirul la
stânga / Şi la dreapta tot aşa/ Na, na, na, jiana na, conferă
piesei interpretate o notă aparte de autenticitate şi frumuseţe
prin mişcări graţioase ale interpreţilor de grup şi
etalarea costumelor populare.
Sărbătorile de iarnă cu datinile
şi obiceiurile străbune, au fost şi vor rămâne prilejuri ca
micii interpreţi populari să aducă în faţa noastră,
acelor ancoraţi fiind în cursul tumultuos al vieţii, uităm
să trăim, frumuseţea portului şi cântecului popular, autenticitatea
colindelor şi obiceiurilor de odinioară.
Piese muzicale precum : "Colind de Moş
Ajun", "Moş Crăciun cu plete dalbe ", "Cântec de
stea ", "Buna dimineaţa la Moş Ajun",
"sculaţi gazde nu dormiţi" etc. interpretate într-un cadru
adecvat şi cu podoaba costumelor specifice de către cei ce,încă
puri,trăiesc cu intensitate momentul, ne fac să ne simţim
măcar atunci, mândrii că suntem români . Cultivarea dragostei şi
a respectului pentru valorile spirituale româneşti, în speţă -
muzica folclorică - familiarizarea copiilor cu diferite obiceiuri şi
datini, afirmarea talentelor şi evaluarea rezultatelor prin spectacole
şi concursuri muzicale, sunt obiective ce trebuie să stea în faţa noastră ca
şi educatori. Prin folclor copii de la grădiniţă pot
să cunoască mai bine şi să preţuiască mai mult
lupta poporului nostru pentru libertatea socială şi
naţională, frumuseţea limbii şi a ţării sale, gândurile, sentimentele şi năzuinţele
generaţiilor de ieri şi de azi
Toate activităţile desfăşurate
de mine şi de colegele mele în acest sens mi-au dat posibilitatea şi
constat că preşcolarii îndrăgesc, reţin şi îşi
însuşesc, dau atenţie deosebită acestor tipuri de
activităţi, eficientă în evoluţia comportării
individuale şi de grup, deoarece la vârsta preşcolară când încă
nu au formate anumite comportamente, îşi însuşesc foarte uşor
cele învăţate, cele trăite în diferite ocazii..
Putem spune că folosirea folclorului şi a
artei populare în activitatea preşcolarilor contribuie la
îmbogăţirea şi extinderea orizontului cultural artistic al
copiilor, în educarea sentimentelor de dragoste, admiraţie, mândrie,
respect faţă de comorile creaţiei populare, la cultivarea
trăsăturilor de personalitate caracteristice omului nou, de care are
nevoie societatea noastră de astăzi.