Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Costumele tradiţionale gorjeneşti
- băiat şi fată -
Educatoare Motea Marioara
Grădiniţa
Tismana, Gorj
Din
cele mai vechi timpuri, arta
noastră populară,
manifestată sub toate aspectele ei, prezintă o bogăţie, nepreţuită de comori,
poporul român având darul de a-şi tălmăci
experienţa, bucuria şi durerea
prin obiceiuri, costume populare, cântece şi daruri.
La 30
km de municipiul Târgu-Jiu, parcă înecată
în pădurile seculare se află localitatea noastră vestită
prin renumita Mânăstire Tismana,
ce stă aşezata pe o "poliţă în creasta
muntelui" încă din anii 1364-1377 ridicată de Radu I. Decorul
splendid este dat de pădurile de stejar,
fag, frasin şi brad în
amestec cu bătrâni castani comestibili şi este completat de măiestria
localnicilor în arta populara.
Dovada căutării meşterilor populari şi preferinţa către elementele apropiate lor, încă de foarte mult timp în urma, o întâlnim în redarea familiei Glogoveanu la Mânăstirea Tismana, unde apare o încercare de îmbinare a elementului de costum popular tradiţional cu cel boieresc-oriental.
Şi
cum este vestită în toată ţara, „Arta Casnică Tismana'', nu
pot sa nu amintesc valoarea artistică a costumelor populare, ţesăturilor,
cusăturilor şi covoarelor olteneşti care s-au lucrat aici încă
din primele decenii ale secolului al XX-lea, mai întâi în ateliere particulare.
Ţesăturile sunt realizate la războiul
manual, tehnicile de ţesut şi materiile prime utilizate fiind
specifice locului. Ornamentele predominant geometrice sunt realizate în culori
cu frecvenţă în roşu şi negru pe fond alb. Covorul oltenesc, cel mai solicitat, este
considerat unul dintre cele mai valoroase tipuri de scoarţă romanească.
Întâlnim şi aici motivele geometrice, dar sunt completate de elemente
decorative florale, zoomorfe şi antropomorfe. Nu lipsesc chenarele ce au
rol de a sublinia, de a completa şi a scoate în evidenţă compoziţia
câmpului central. Coloritul este dat de albastrul ultramarin, verdele pastelat,
roşu, vişiniu care reprezintă fondul şi determină
cromatica ornamentelor.
Preocuparea
noastră permanentă de păstrare, transmitere şi continuare a
folclorului romanesc s-a concretizat prin amenajarea în holul grădiniţei
cu ajutorul părinţilor şi al copiilor a unui, „Colţ
folcloric'', a unei expoziţii cu obiecte de artă populară din
zona noastră. Am cultivat şi promovat la copii dragostea pentru
ţesăturile olteneşti în cadrul cercului tehnico-aplicativ, „Mâini
îndemânatice'', unde am folosit ghergheful şi trusa de traforaj cu
ajutorul cărora am realizat micuţe carpete olteneşti, cusături
şi sculpturi în lemn după priceperea şi iscusinţa micuţilor.
Nu am uitat sa amintim bogăţia zonei noastre în crestături
în lemn. Pădurile de stejar din zona noastră au lemn bun de construcţie,
lemn rezistent şi dens care este apt de a primi măiestrite crestături.
Casa a servit meşterilor populari ca punct central de orientare, adesea
chiar ca model şi pentru acareturile din jurul casei: pivniţe, jitniţe,
hambare, precum şi pentru acelea construite pentru nevoile colectivităţii
ca: mori, hanuri, fântâni acoperite, biserici. Uşile caselor şi bisericilor,
pridvorul, mobilier (lada de zestre, masa cu scaunele, masa de praznic,
blidarul, dulapul ţărănesc, piciorul de la pat), obiecte de uz
casnic (lingura de lemn, cauc, căpeţ, ploscă), unelte (ciutura
de moară, grapa cu mărăcini din satul Izvarna, furca de tors,
sucala, vârtelniţa, bâta ciobănească), obiecte de cult (cruce de
conac din satul Celei, icoane din lemn), toate le întâlnim în casele noastre de
la Tismana, construite de meşterii noştri populari, chiar şi-n
ziua de azi. Şi aici diferitele compoziţii ornamentale sunt alcătuite
din variate îmbinări de linii drepte şi frânte, linii curbe, cercuri
şi semicercuri, formând, „sori'', „stele'', „cruci'', „valuri'', „crenguţe
de brad'', etc.
Casele
noastre din Tismana cu arhitectura lor din lemn şi îmbrăcate în scoarţe
şi covoare olteneşti specifice zonei noastre, constituie o sursă
inepuizabilă în cultivarea dragostei pentru tradiţia romanească
la copilul mic, aici existând aşa zisul „leagăn al copilăriei''.
O sursa inepuizabilă de valorificare a elementelor tradiţionale
o reprezintă costumul popular care prin calităţile
decorative şi ca structura este unitar şi diferit de celelalte
costume gorjenesti. Întâlnim la Tismana costumul „schileresc'', a cărui
denumire vine de la cel care a iniţiat acest costum, Schileru. Este
realizat din dimie cu ornamentaţie foarte încărcată, alcătuit
din pantaloni, vesta şi jacheta. Ornamentele sunt executate din şnur
negru de mătase şi completate cu broderii discrete de mană, de
culoare albă, roşu sau albastru închis.
De-a
lungul timpului costumul bărbătesc a evoluat începând sa se poarte cămaşa
cu platca (cu guler înalt), caracteristica costumului schileresc, cusuta pe
piept cu şabace (broderie fină de bumbac sau mătase albă, în
tonuri de alb pe alb) cu aspect discret dar elegant.
Întâlnim
doua tipuri de costum femeiesc:
-costumul
cu catrinţe pereche;
-costumul
cu zavelca sau vâlnic.
Costumul
cu catrinţe se compune din cârpă albă de in sau bumbac, cămaşă
lungă pană la glezne, catrinţoi în spate şi fâstâc în fata,
brâu lat şi brăciri înguste, vesta şi haină lungă cu
brânaş negru ori albastru, pieptar, opinci sau iminei.
Costumul
cu zavelca cuprinde cârpă albă de bumbac, cămaşa lungă
compusă din ciupag şi poale cusute împreuna cu zavelca încreţită
sau vâlnic încreţit.
De o execuţie
artistică remarcabilă sunt piesele de costum care îmbracă corpul
de la talie în jos, ţesute din urzeală de cânepă sau bumbac
şi băteală de lână, urzeala de borangic şi băteală
de lână sau urzeală şi băteală din lână.
Tehnicile
prin care sunt alese motivele ornamentale sunt variate:
-alese
în vergi (între ţesătură şi alesătură);
-alese
în speteaza (se alege cu mâna);
-alese
în degete, în aţa sau în sec;
-alese
cu suveica (alternarea rândurilor de culoare cu suveica şi cu mana);
-alese
pe rost sau în rost (folosite la compunerea motivelor);
-nevedite
în patru iţe cu modele;
-alesătură
în drot şi neveditul cu cocleţi cu modele în mai multe iţe.
Căutând să pătrundem
semnificaţia modelelor se constată că ele nu se aleg la întâmplare.
Cele mai simple motive decorative geometrice sunt verguleţele, vergătura
(adică linia dreapta dispusa orizontal), zimţişorii (linia
punctată), îngrădea, păşituri, ochiuri (linii curbe). Printre
motivele geometrice având la origine elemente din natura înconjurătoare
ori din cosmos apar mai frecvent brăduţul, râul, steaua, steluţa, întâlnim şi motive zoomorfe: şarpe, cocos,
păianjen, etc.
Costumul ungurenesc, întâlnit şi el în zona noastră,
în ansamblul sau apare de o sobrietate
şi eleganta deosebita, fapt
datorat în egala măsură croiului, pieselor componente şi cromaticii
care întruneşte doar doua culori: alb şi negru.
A devenit
o tradiţie în grădiniţă noastră ca preşcolarii să
poarte costumul popular la toate serbările desfăşurate cu ocazia
sărbătorilor de 1 Decembrie, Moş Crăciun, 8 Martie,
Ziua Eroilor etc. şi chiar în desfăşurarea unor activităţi
metodice cu copiii. Aici nu putem sa nu amintim parteneriatul cu Gradiniţa
Prundeni -Vâlcea, pe teme de tradiţii în cadrul căreia am derulat
proiectul „Si te poartă cum ţi-i portul şi vorbeşte cum ţi-i
vorba'' ajutând la valorificarea şi îmbogăţirea cunoştinţelor
privind arta, portul şi tradiţia zonei Olteniei. Incă mai este în
derulare un alt proiect, „Pe urmele lui Nicodim'' în parteneriat cu Palatul
copiilor din Drobeta Turnu Severin, proiect prin care se încearcă
cultivarea dragostei pentru tradiţia romanească prin schimburi
culturale (cântec, joc şi obiceiuri).
Un alt mod de a trezi interesul pentru portul şi obiceiul
străbun, l-au constituit vizitele la Arta Casnica Tismana cultivând
dragostea şi respectul pentru acest gen de arta, iar sărbătorile
de iarnă cu datinile şi obiceiurile străbune, autenticitatea colindelor, furcăria satului, datul de pomana, piţărăii au fost şi rămân un prilej ca
micii preşcolari să aducă în faţa celor ancoraţi în
cursul tumultuos al vieţii obiceiurile de odinioară.
Am participat cu
copiii, îmbrăcaţi în costume
populare în Parcul Central, unde au susţinut o frumoasă suită de
dansuri populare specifice zonei noastre cu ocazia zilei de 1 Iunie, sau am organizat parada costumelor populare în
cadrul , „Festivalului cântecului, portului şi dansului oltenesc de la
Tismana'' desfăşurat în data de 15 August a fiecărui an,
prilej în care am cultivat la copii
dragostea pentru portul nostru tradiţional.
Toate
aceste acţiuni contribuie din plin la formarea personalităţii
copiilor pentru că au o valoare etică şi estetică prin învăţăturile
morale transmise şi nu putem concluziona următoarele:
-este
necesar să se facă cunoscute copiilor obiceiurile şi datinile străbune
pentru a le cultiva dragostea pentru ţinutul natal;
-cunoaşterea
de către copii a obiceiurilor şi tradiţiilor populare străbune
specifice locului şi folosirea nemijlocita a costumului popular autentic
cu prilejul diferitelor ocazii;
-găsirea
celor mai accesibile mijloace de a prezenta copiilor de vârsta preşcolară
obiceiurile şi tradiţiile noastre româneşti.
Nu
putem să nu menţionăm
că frumoasele obiceiuri şi tradiţii româneşti constituie o
indiscutabilă carte a vieţii drept pentru care vom încheia intervenţia
noastră cu câteva versuri.
Portul şi arta populara
Le găsim mereu
la tara
Că ţăranul
a adunat motive
Cu flori de pe câmpie
Si le-a aşezat
pe ie,
Sau de la bradul
şi stejarul unde a poposit
La umbra de s-a
odihnit.
Ia roşie cu altiţă
De mama mea este făcută
Din pânza de în
topită.
Râuri aleşi la un fir
Şi-s încinsă
cu brăciri
Peste opregele înflorate,
Ce sunt în război
lucrate.
Firul pe gard îl
urzea,
Apoi îl înnăvădea
Prin iţe şi spata-l dădea
Si în război
alegea
Florile de le ţesea.
Cu suveica fir dădea,
Bătea atent cu brâgla
Să nu se rupă
spata.
Floarea pe pânză
se-arată
După
cocleţii de pe vatră,
Iar cu gâsca şi
gânsacul
Pe sul pânza o strângea
Si toata iarna
lucra,
Vâlnice, macaturi, scoarţe,
Casa ca sa o îmbrace.
Capul este acoperit
Cu marama de
borangic,
De la viermii de mătase
Si-i ţesuta cu
migală
De femeia de la
ţară.
Cu suveica printre
fire
Din borangicul subţire
Chiar şi eu, deşi
sunt mică,
Zi de zi mă străduiesc
Meşteşugul
să-l desluşesc.
Stând lângă
mama în casa
Îmi explică cum
se coasă,
Costumele bărbăteşti.
Vesta, pantalon, mintean,
Cu suita şi găitan.
Tot la Tismana găsesc
Costumul ungurenesc,
In doua sate de la
noi
Unde-s crescători
de oi.
Sobru dar şi elegant,
De ungureni e
purtat.
Are un decor brodat
Din tonuri de
negru pe alb lucrat.
Ia din sifon , e
albă
Cu bandă de
mătase neagră,
Pe mânecă
şi pe piepţi
E rând negru cu
arnici.
Fusta din sifon plisată,
Scoarţe negre-n
fată, spate
Cu broderii decupate
Şi vesta de catifea
Fară motive pe ea.
Basma neagră, franjurată
Din mătase e
lucrată.
Ca-n Tismana nu găseşti
Covoare olteneşti.
Sunt ţesute pe gherghef,
Aşezat pe verticala
Si alta e iscusinţa
Ca se „bat'' cu furculiţa.
Tot la Tismana
găseşti,
In satul numit Topeşti
Meşteri care ştiu
lucra
Si cu mana lor sculpta,
Stâlpi, pridvoare, acoperişuri
Dar şi alte
mărunţişuri,
Cum ar fi furca de
tors,
Totu-i prea frumos.
Arta noastră
populară
Este
cunoscuta-n ţară
Bibliografie:
-Elena
Udrişte, „Crestături în lemn
din Gorj''
-Pliant
„Cooperativa meştesugărească Arta Casnica Tismana''
-Georgeta
Stoica, Virgil Vasilescu, „Portul
popular din Gorj''
-, , Invatamantul prescolar în mileniul
III''-2005
Mai multe
fotografii la acest referat – clic aici